Olof groeide uit tot de grote publiekslieveling van het vorige B&B Vol Liefde-seizoen. Opeens herkend half Nederland hem en wordt hij constant aangesproken op straat. Olof geniet er zelf volop van en zette ook al zijn eerste stapjes als volwaardig influencer, inclusief eigen merchandise.
Eigen merchandise
In het verleden gingen onder meer vlogger Enzo Knol en Temptation-Sonny hem al voor met het opzetten van eigen merchanidse. Ook Ruud, bekend van Big Brother, ging allerlei kleding met zijn eigen uitspraken erop verkopen. Maar diezelfde Ruud eindigde wel als kluizenaar, nadat de roem hem een beetje te veel was geworden. Met een bult aan belastingpapieren leefde hij jarenlang teruggetrokken uit de samenleving.
Waarschuwing
En daar zit ‘m nu ook de waarschuwing voor Olof (B&B Vol Liefde) in, vertelt psycholoog Sabine Klaver in gesprek met De Telegraaf. “Opeens zijn ze in Nederland beroemd en die overgang is groot. Zodra ze overspoeld worden met positieve reacties, zoals bij Olof het geval is, krijgen ze aandacht die verslavend kan worden.”
Zelfdestructief gedrag
Nou betekent het natuurlijk niet gelijk dat de bekendheid Olof ook zal gaan nekken. “De een is hier namelijk gevoeliger voor dan de ander. Maar het probleem bij realityprogramma’s is dat zodra een nieuw seizoen begint, de aandacht fors afneemt. Als diegene ondertussen afhankelijk is geworden van roem, kan dat negatieve gevolgen hebben. Er worden dan dingen geprobeerd om toch bevestiging te krijgen met dit kan leiden tot zelfdestructief gedrag”, aldus Klaver tot slot.
➡️ Niets missen van B&B Vol Liefde? Volg ook de Facebook-groep!