RTL zou er goed aan doen om definitief te stoppen met het uitzenden van reality-programma’s zoals Temptation Island en Love Island. Dat stelt Maiko Valentijn van MediaCom in gesprek met het Algemeen Dagblad.
Pijnlijke dood dreigt voor guilty pleasure-tv
“Dit genre is besmet geraakt. Uiteraard, je kan niet alle programma’s op één hoop gooien. Er is een groot grijs gebied. Maar ook dát is besmet, dus moet je volgens mij een harde keuze maken”, zegt Valentijn.
En mocht RTL de ‘guilty pleasure-tv’ toch weer oppakken, dreigt een boycot, denkt de medewerker van het mediabureau. “Dan zullen wij met adverteerders de dialoog aangaan of dit genre nog bij hen past en dan kunnen er zeker situaties ontstaan waarbij we zullen adviseren weg te blijven.”
Collega Ilja Loeffen van de Omnicom Media Groep vult aan: “Dit genre wordt voorlopig met opgetrokken wenkbrauwen bekeken. Adverteerders zullen ook voorlopig niet staan te springen om in en rond dergelijke programma’s zichtbaar te zijn.”
En Rogier Bruggeman van Mediabureau ZIGT besluit: “Vanuit commercieel oogpunt zeg ik: dit genre kan steeds omdat de programma’s niet minder kijkers trekken. Vanuit het normen en waarde-perspectief kan het eigenlijk echt niet meer. Op het moment dat er grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond en ze blijven het uitzenden, is het logisch dat wij adverteerders adviseren niet zichtbaar te zijn.”