Temptation Island VIPS

Programmamaker Bert van der Veer: ‘Temptation Island manipuleert al jaren’

Bert van der Veer is verrast door het feit dat RTL plots keihard ingreep met het opschorten van series als Temptation Island. De programmamaker was altijd een trouwe fan.

Bert van der Veer verrast door opschorten Temptation Island

“Het programma maakte kwakkelende relaties kapot. Alhoewel niet per se door hun intelligentie bleken de vrouwelijke ’verleiders’ de mannen superieur de baas en daar kwam dan nog eens een portie aangenaam leedvermaak bovenop”, schrijft Van der Veer in zijn column voor De Telegraaf.

“Er was geen enkele reden je zorgen te maken om die deelnemers. Ze zaten op een leuk eiland, all inclusive, en hadden allemaal die hopeloze droom een ster te worden – wat sommigen ook een beetje werden, al was dat vaak met triestige ’meet & greets’ op feesten en partijen.”

“Wat onvermijdelijk maar ook nogal zorgwekkend was (al sinds de start in 2002): het vrijelijk en overdadig naar binnen slaan van alcoholische dranken. Kennelijk heeft drank een prikkelend effect op het libido en dat is de motor die de boel op gang brengt”, stelt Van der Veer verder.

‘Puren en al jaren meegaande manipulatie’

“Als een ongewenste aanraking (liefst in het zwembad) al een lichte vorm van aanranding is, kan dertig procent van het gedraaide materiaal in Temptation Island worden weggegooid. ’Er zijn opdrachten gegeven’, zegt Van der Vorst verontwaardigd.”

“En dat wisten we niet? Was het per ongeluk dat als een stelletje een nachtje ’op date’ ging, in de hotelkamers vaak slechts één bed aangetroffen werd? Pure en al jaren meegaande manipulatie.”

“Er werden drie maatregelen aangekondigd. Allereerst zou een complete serie Temptation Island en resterende afleveringen van De Villa in de ijskast worden gezet. En misschien wel nooit worden uitgezonden. Een schadepostje van naar schatting zo’n twee miljoen.”

Bert van der Veer op archiefbeeld (Instagram).

‘Verheug me op overzicht scènes die in de montage sneuvelden’

“Dan werden twee medewerkers op non-actief gezet. Wat schiet je daarmee op? Nou, dat ze misschien wel (sub rosa) gaan praten. Misschien wel met Peter R. de Vries, die in RTL Boulevard wist te melden dat RTL bij producent Blue Circle op ’meer seks’ had aangedrongen”, somt de programmamaker verder op.

“En ook werd een onderzoek aangekondigd van een onafhankelijke derde partij. En dat is zinnig. Maar had ook buiten de publiciteit gedaan kunnen worden. Ik reken er nu op dat het rapport openbaar wordt. En wat verheug ik me op het overzicht van scènes die plaatsvonden maar in de montage sneuvelden. Ik ben beschikbaar om de kandidaten te ondervragen. Liefst met camera. De verleidsters in bikini.”

De volledige column van Bert van der Veer in De Telegraaf lees je hier.